Har lärt sig av e-handeln – öppnar helt ny typ av butik

Premiär för Nike Live.

Att göra köpupplevelsen så personligt anpassad som möjligt står högt på så gott som alla handlares agendor just nu, och att använda data från e-handeln i utformningen av sina fysiska butiker brukar vara ett hett tips.

LÄS ÄVEN: Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker

Annons
Annons

Tittade på medlemmarnas köpvanor

Under gårdagen öppnade sportmärket Nike vad som ska vara en helt ny sorts lokaliserad butik. Den ligger på Melrose Avenue i Los Angeles och har följaktligen fått namnet Nike by Melrose. När Nike skulle utveckla butiken utgick företaget helt och hållet från vad NikePlus-medlemmarna i området brukar handla, vilket skiljer sig från det upplägg man har haft tidigare.

- Våra butiker behöver på ett bättre sätt reflektera kunderna i området, och att använda oss av insikter från medlemmarna är hur det kommer att göras, säger Cathy Sparks, VP och GM för Global Nike Direct Stores, till tidningen Retail Dive.

Flyttar fram populära sneakers

Till exempel ska Nike ha märkt att boende i Los Angeles köper fler sneakers av en specifik modell än vad Nikes kunder gör i genomsnitt. Därmed har just den skon fått en mer framträdande placering i butiken.

LÄS ÄVEN: Nike leder följarjakten bland modemärken på Instagram

 

Till grund för sin nya butiksmodell har Nike ihopsamlad data från bland annat sin app. Enligt uppgifter till Internet Retailer sker 40 procent av all Nikes e-handel i dag via företagets app.

- Allt vi vet om våra medlemmar i det här området har påverkat hur den här butiken har satts ihop, säger Nikes Director of Product Sean Madden till IR.

Returhantering på gatan

Nike by Melrose har givetvis inte heller snålat in på e-handelsanpassade funktioner i butiken. Besökare kan bland annat skanna produkter för att få mer information om dem via Nikes e-handel. Det ska också vara möjligt att via Nikes app boka tider med experter i butiken, som sedan kan komma med råd och hjälp i samband med köpet. Via appen går det också att sms:a butikspersonalen som då kommer ut på gatan för att exempelvis ta emot returer.

Annons
Annons

Det nya butikskonceptet, som går under namnet Nike Live, kommer inom en snar framtid att spridas till New York och Tokyo.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!