Trots bygghandelns kräftgång – e-handeln ökade med 15%

Leksaker och inredning drog upp siffrorna.

Det fjärde kvartalet brukar betraktas som det viktigaste inom e-handeln, och detaljhandeln i allmänhet. Det här året ser inte ut att bli något undantag - nyligen meddelade PostNord att svenskarna ser ut att handla julklappar för rekordhöga 8 miljarder kronor i år.

LÄS ÄVEN: Fraktjättens julprognos: 8 miljarder kronor via e-handel

Annons

Och en stark avslutning på året kanske kan behövas, med tanke på att det tredje kvartalet bjuder på ganska ljumma siffror. Enligt PostNords E-barometer för juli-september ökade e-handeln med 15 procent under den aktuella perioden.

"Återstår att se om dippen är tillfällig" 

Tillväxten drevs av bland annat leksaks- och inredningsbranschen, medan modehandeln och den före detta raketbranschen bygghandeln hade ett par tuffare månader. Något som bland annat antas bero på den ovanliga sommaren.

LÄS ÄVEN: Bygghandeln fortsätter att flyga högt på nätet

- Förutom den oerhört varma sommaren är det även möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen av byggvaror även på nätet. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Årets tillväxt: 10 miljarder kronor

Även om vissa branscher, såsom just heminredning och barn- och babyprodukter, växer starkare än genomsnittet, så ligger PostNords helårsprognos för e-handeln 2018 kvar på 15 procent.

- Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor, om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet. Det skulle innebära att e-handeln kommer att omsätta cirka 77 miljarder kronor under året, skriver PostNord.

LÄS ÄVEN: PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Annons
Annons