Podd

Annons

Influencer Marketing Talks | Fyra Trender på Sociala Medier 2024

Det är dags att ompröva din strategi för sociala medier och hitta nya innovativa sätt att engagera din målgrupp. I detta avsnitt hjälper vi dig på vägen genom att dela de största sociala medietrenderna vi ser för 2024 och vad som är viktigt att ha med sig in i nästa år. Vad är hett inom sociala medier just nu? Varför har varumärken inte blivit bättre på TikTok? Och vad krävs för att ligga i framkant under den hektiska perioden som komma skall?



Influencer-Marketing-Talks-E117-Cover

Influencer Marketing Talks | Från 0-40 miljoner på två år: Tips för en lyckad lansering från norska Makeup Mekka

I veckans avsnitt bjuder vi in Makeup Mekka och deras marknadschef Stine Frey Grøndahl för att höra mer om framgångsfaktorerna bakom deras lyckade lansering på den svenska marknaden. På bara två år gick de från noll till 40 miljoner i omsättning och en stor del av förklaringen uppges vara satsningen på influencer marketing, vilket man spenderar 20 till 30 procent av marknadsföringsbudgeten på.

E-COMMERCE SUCCESS Företaget med den oväntade framgången

I detta avsnitt träffar vi Lovisa Hahn som tillsammans med sin mamma grundade bolaget Under Your Skin 2016. De startade direkt en e-handel men för att få igång försäljningen så valde de att även försöka sälja in sina produkter på hotell. De hann precis nå framgång här när covid slog till 2020 och fullständigt tystade alla dialoger.

Influencer Marketing Talks E113 - Common Clouds

Influencer Marketing Talks | Finnplåster, Gen Z och TikTok – Lyssna på Common Cloud’s succé!

I detta avsnitt är vi glada att ha Maria Ahlgren, medgrundare av Common Clouds – ett varumärke med visionen att avdramatisera acne, känt för sina finnplåster ”Pimple Patches”. Maria delar med sig av historien bakom den spännande resan med Common Clouds, deras effektiva strategier för att skapa en nisch i den konkurrensutsatta skönhetsbranschen, och hennes egna trendspaningar inom hudvård för hösten.



Du kommer också att få höra om Common Clouds framgång med att fånga Generation Z:s uppmärksamhet, hur de har utnyttjat TikToks unika kraft, och engagerat sig i den inflytelserika världen av nano- och mikroinfluencers.


E-commerce Success: De säljer bilar online

Patrik Illerstig säljer elbilar på nätet via Carla.se. I denna intervjun får ni höra om hur de utvecklade sin affärsidé längst med resan, hur de skapade en överlägsen kundupplevelse och om hur de lyckats få igång försäljningen av en produkt som för inte allt för länge sedan ansågs omöjlig att sälja via e-handel.

Influencer Marketing Talks med Kappahl

Influencer Marketing Talks | Kommunicera kring hållbarhet – hur lyckas man? Tips från Kappahls marknadschef

I veckans avsnitt gästas vi av Karin Lund, Global Marknadschef på Kappahl, för att ta reda på hur de har byggt en framgångsrik hållbarhetsstrategi. Vi får även Karins bästa tips på hur man gör för att kommunicera kring hållbarhet på ett effektivt sätt och för att undvika greenwashing.

  • Utmaningarna med att kommunicera kring hållbarhet
  • Varför det är viktigt att ansvaret för hållbarhet sträcker sig över hela organisationen
  • Vikten av att skapa relaterbara budskap och göra hållbarhet till en naturlig del av hela företagets kommunikation, oavsett kanal

E-COMMERCE SUCCESS: Från 15 till 150 miljoner på 4 år

I detta avsnitt där jag träffar John Ekström från John Henric. Jag träffade John första gången för 4 år sedan då han medverkade i podden och berättade om hur de startade sitt bolag och fick i gång försäljningen som då låg på 15 miljoner kronor via e-handeln. Nu fyra år senare får vi höra hur de sedan dess tagit sig igenom pandemin och den rådande lågkonjunkturen och samtidigt öka sin omsättning via e-handel till över 150 miljoner kronor.

E-COMMERCE SUCCESS: MADLADY : De hittade sitt ”WHY”

I detta avsnitt träffar vi Madelene Fisch som tillsammans med sin man grundade E-handelsföretaget MADLADY. För ungefär tre år sedan tog de beslutet att de måste fokusera sin verksamhet på det som de är bäst på. Detta för att hitta sin motivation och sitt ”WHY”.  Detta ledde till att de valde att lägga ner alla produkter förutom byxor som då redan stod för hälften av omsättningen. Planen framåt var att bli bäst på byxor och att erbjuda hållbara alternativ i en stor mängd längder,  storlekar och stilar!